عسگراولادی مجاهد صادق و یاور امام و مطیع رهبری

بسم الله الرحمن الرحیم

 

عسگراولادی مجاهد صادق و یاور امام و مطیع رهبری

 

_محافظ مادر

وقتی 5 ساله بود مدافع مادرش آمنه و زنان خانه در دوران رضاشاه هنگام اجرای کشف حجاب بود.

_نگهبان خانه

در همان سن و سال نگهبان درب منزلشان بود،هنگامی که پدرش حسین در خانه برای اباعبدالله الحسین مراسم عزا برپا می کرد. در آن دوران رضاشاه مراسم عزاداری را ممنوع اعلام کرده بود.

_عزاداری در کودکی

در کودکی هنگامی که بزرگترها بر اثر فشاررضاشاه نمی توانستند دسته عزاداری راه بیندازند با دیگر کودکان دسته ی عزاداری راه انداخت و اتفاقا ژاندارم های سوار بر اسب بر همین دسته جات کوچک نوباوگان هم حمله می کردند.

_فقر و تنگدستی

دوران ابتدایی را در دبستان امید دماوند گذراند که همزمان بود با جنگ جهانی دوم. او به دلیل فقر و تنگدستی تهیه کاغذ برای نوشتن مشق هم برایش دشوار بود.

_دانش آموزی باهوش

در مدرسه و در درس ریاضی بهترین شاگرد کلاس خود بود و برای هر امتحانی او را از سایر دانش آموزان جدا می کردند تا کسی از او کمک نگیرد. زندگی پدر بر اثر زلزله ای که در دماوند شده بود و جنگ جهانی دوم با مشکل مالی روبرو شد و دیگر توان مالی برای ادامه درس نداشت مادرش در خانه خیاطی می کرد و زندگی آنها اداره می شد.

_کار در بازار

در دوران ابتدایی هزینه تحصیلش را خیری از تهران به دماوند می فرستاد. 12 ساله بود که ابتدا شاگرد خیاط شد و کمک خرج مادرش بود و در انتها مشکلات مالی باعث شد درس و مشق را ببوسد بگذارد کنار و در تهران شاگرد مغازه برنج فروشی شد. ادامه  کار و تلاش، او را به فروشنده خوار بار و خشکبار تبدیل کرد(1329 تا 1343)او در تهران منزل برادرش صادق زندگی می کرد.

_جاذبه مناجات

ماه رمضان و گذرش از کنار مسجد امین الدوله و شنیدن صدای مناجاتی دلنشین ناگاه او را به مسجد کشاند. صوت مناجات از شیخ محمد حسین زاهد بود و این نوجوان جذب آن مرد شد. با کمک این مرد بزرگ به مدرسه علمیه راه پیدا کرد و با طلبه هائی که امروزه از مدرسین عالی رتبه قم هستند آشنا شد مثل آیت الله محسن خرازی و آیت الله رضا استادی.

_کارو درس

_کار و کاسبی او همراه شد با درس در حوزه ی علمیه و کلاسهای تفسیر (روزها کاسبی و شبها به تحصیل علوم دینی مشغول بود)

_اردوهای علمی جوانان و نوجوانان در روزهای جمعه بهمراه شیخ زاهد همراه بود، تفریح- قرآن- نماز جماعت و بیان مسائل اعتقادی و اخلاقی.

_اولین بازداشت

16 ساله بود(1326) سال سوم طلبگی که برای اولین بار دستگیر شد. روزهای به رسمیت شناخته شدن اسرائیل توسط آمریکا و انگلیس بود.آیت الله کاشانی اعلان راهپیمایی کرد و نسبت به غصب سرزمین فلسطین وقبله اول مسلمین اعتراض کردند. طلبه های حوزه های علمیه مروی و حاج ابوالفتح هم آمدند_ دو نفر شهید شدند و چند نفر هم دستگیر. وقتی عسگراولادی را  دستگیر کردند گفت مرا عوضی گرفتید و با چند سیلی محکم پس از سه روز آزاد شد.

_مرید آیت الله کاشانی

15بهمن 1327 به محمد رضا پهلوی در دانشگاه تهران تیراندازی شد و این بهانه شد که بسیاری از مبارزان دستگیر شوند از جمله آیت الله کاشانی و تبعید او به اراک و لرستان و کرمانشاه و از آنجا به لبنان(تبعید به مدت 2 سال)

_مرید نواب صفوی

در سال 1328 با فدائیان اسلام و شهید نواب صفوی آشنا شد و در جلسات خصوصی او شرکت می کرد و تحت آموزشهای نواب قرار گرفت. وقتی آیت الله کاشانی لبنان بود اعلامیه و نوارهائی را به ایران می فرستاد که در ایران توسط حاج حبیب الله توزیع می شد.

_مبارزات ملی شدن نفت

در سن 17 سالگی و هنگام ملی شدن صنعت نفت با جریانات سیاسی و روزنامه های آن دوران آشنا شد. فدائیان اسلام و مسلمانان مجاهد در حبیب الله نوجوان تاثیر گذار بودند.

_دیدار با علماء

جمعه 29 اسفند سال 1329 با آیت الله خوانساری در قم ملاقات و دیدار داشت. احزاب سیاسی با یکدیگر اختلاف نظر داشتند و  انشعاب های زیادی در آن سالها رخ داد. آقای عسگراولادی با هیچکدام از احزاب ارتباط تشکیلاتی نداشت. و فقط با آیت الله کاشانی ارتباط داشت. از سال 1327 تا 1332 همواره با روحانیت همراه بود.

_آشنایی با امام

آیت الله کاشانی مقلدین خود را به سمت آیت الله آقا روح الله خمینی در قم سوق می داد و گاهی هم به قم می رفتند و امام هم به تهران می آمدند و رابطه خوبی با آیت الله کاشانی داشتند. امام خمینی تابستان ها به امام زاده قاسم تهران در شمیران می رفتند و در منزل آقای رسولی پدر آیت الله رسولی محلاتی می ماندند. آقای عسگراولادی گاهی توسط استادشان دیدارهائی با امام خمینی داشتند. آقای وی خود را موظف می دید همواره در قم به خدمت امام خمینی(حاج آقا روح الله)برسد در یکی از سفرها به قم با آقای مهدوی کنی آشنا  شد و آقای مهدوی از امام و فضائل امام برای آقای عسگراولادی گفت. آن روزها هنوز آیت الله بروجردی زنده بودند و پس از فوت آن عالم ربانی آقای عسگراولادی و یارانش با امام خمینی ارتباط قوی تر برقرار کردند و او را به عنوان مرجع تقلید خود برگزیدند.

_کمک مالی به قم

پس از رحلت آیت الله بروجردی آقای عسگراولادی و دوستانشان در تهران و در جمع اعضاء هیئت های مذهبی تصمیم گرفتند صندوقی ایجاد کنند فقط برای کارهائی که مراجع، از جمله امام خمینی دارند.

_بارها و بارها از سال 1340 تا 1342 و پس از آن با امام خمینی دیدار داشتند و کارهای انقلاب را به پیش بردند.

_برگزیده امام

امام خمینی تحقیقات جامعی نسبت به آقای عسگراولادی و سایر هیئتهای مذهبی و فعال در تهران داشتند و بتدریج به این فکر افتادند که ائتلافی بین این گروه ها داشته باشند. سران 4 گروه عبارت بودند از شهید عراقی_حاج ابوالفضل توکلی، مرحوم حاج حبیب الله شفیق و مرحوم عسگراولادی و چند گروه دیگر را هم امام دعوت کردند از جمله شهید صادق امانی، شهید اسدالله لاجوردی و آقایان میر محمد صادقی ،میرفندرسکی و مرحوم بهادران و مرحوم عزت الله خلیلی و امام از همه خواستند که با هم کار کنند.

_شکل گیری موتلفه اسلامی

همانجا در منزل امام یک شورای مرکزی 12 نفره تشکیل شد و آقای عسگراولادی و شهید عراقی و آقای توکلی و آقای شفیق رابط امام با این گروهها شدند. نام این گروه جدید هیئتهای موتلفه اسلامی شد. این گروهها با آیت الله مطهری،آیت الله بهشتی و آیت الله خامنه ای و آقای هاشمی در قم و مشهد و تهران ارتباط داشتند.

_همراهی با امام

این مرد بزرگ(عسگراولادی) از این پس در قالب این گروه جدید التاسیس به مبارزاتش ادامه داد. در جریان اصلاحات ارضی شاه همراه امام بود در موضوع انجمن های ایالتی و ولایتی کنار امام بود. در موضوع رفراندوم قلابی شاه افشاگر رژیم پهلوی و همراه امام بود.

_در کنار امام

در نوروز1342 و حادثه فیضیه با گروه دوستانش در محضر امام بود. عسگراولادی رابط امام با بسیاری از علماء بود. در برپایی مراسم چهلم برای شهدای فیضیه در قم نقش بارز داشت. در محرم سال 1342 و راه اندازی دسته جات حسینی و تنظیم فعالیتهای سیاسی بر ضد رژیم پهلوی نقش بسیار مهمی در تهران داشت.

او در راهپیمایی های عاشورای سال 42 و شکل دهی به این راهپیمایی نقش برجسته داشت.

_کمک های مالی برای مدرسه فیضیه

در بازسازی مدرسه فیضیه که توسط رژیم پهلوی تخریب گردیده بود نقش بارز داشت. پس از دستگیری حضرت امام، در تظاهرات 15 خرداد که مصادف با 12 محرم بود نقش آفرینی کرد.

_در کنار امام

در قضیه اعتراض امام به قانون کاپیتالاسیون و اقدام برای آزادی امام از زندان و تصمیم برای ایجاد یک گروه نظامی در موتلفه اسلامی ،در گرفتن فتوا از علما برای اعدام انقلابی حسن علی منصور(نخست وزیر شاه) و سپس تصمیم جمعی در ترور منصور و دستگیری و زندان همواره نقش محوری داشت.

_اعدام منصور

پس از ترور منصور مجموعه شورای مرکزی موتلفه دستگیر و زندانی شدند و چند نفر در 26 خرداد 1344 محکوم به اعدام شدند و آقای عسگراولادی و چند نفر دیگر به حبس ابد محکوم شدند.

_مبارزات علیه رژیم پهلوی در داخل زندان هم حکایت دیگری است که در این مختصر نمی گنجد.

_همت مضاعف در زندان

مبارزه با منافقین، گروههای چپ و مخالفین علماء در زندان

عسگراولادی حتی در زندان نیز کاری کرد که رژیم پهلوی او را به زندانی در مشهد تبعید کردند   _ در سالهای 1349 و 1350 آقای واعظ طبسی و شهید عبدالکریم هاشمی نژاد هم پس از برنامه سالگرد 15 خرداد مشهد، راهی زندان مشهد شدند/ نسبت به مواضع عقیدتی منافقین بهمراه شهید لاجوردی برنامه های خاصی در دوران زندان داشت.

و خلاصه آزادی از زندان در آستانه پیروزی انقلاب اسلامی.

_حضور در فرانسه

_همزمان با اخراج امام از عراق،عسگراولادی خود را به فرانسه رساند و پیامهایی را از ایران برای امام بردند. مراقبت از جان امام بهمراه شهید عراقی و دیگر دوستان موتلفه از جمله اقدامات ایشان در فرانسه بود.

_33 سال تلاش پس از انقلاب

و بالاخره پس از انقلاب نماینده مجلس بود_نماینده امام  و سپس رهبری در کمیته امداد امام خمینی بود/ وزیر بازرگانی دولت شهید رجائی_دبیر کل حزب موتلفه اسلامی_دبیر کل جبهه پیروان خط امام و رهبری_عضو مجمع تشخیص مصلحت_عضو شورای مرکزی حزب جمهوری اسلامی و عضو هیئت منصفه مطبوعات_عضو هیئت امناء بنیاد غدیر بود

عسگراولادی که بود؟

صادق و صالح بود_مبارز بود و خستگی را نمی فهمید_زاهد بود و محرومان را درک می کرد.هیئتی بود و بصیر/ حسینی در طول عمر پر برکت/ جوان بود و طالب درس و مشق_مقلد بود و پیرو ولایت /همواره مشق بصیرت و علم و دانائی و وظیفه شناسی را تکرار می کرد. و سرانجام به یاران و دوستان شهیدش پیوست/دوستانش را تنها گذاشت و خاطراتش همواره پا برجا/ همواره راهش پر رهرو_روحش شاد.

 

15/8/1392حسن کربلائی 

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: تابلو اعلانات ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : جمعه 17 آبان 1392برچسب:, | 13:24 | نویسنده : ذوالقرنین |

.: Weblog Themes By BlackSkin :.